.: Google Analytics náš každodenný I. – všeobecný popis

Tento článok je venovaný veľkému internetovému nástroju a to je Google Analytics. Na začiatok by sa ráčilo pripomenúť, že tento analytický nástroj je k dispozícii zadarmo a to pre každého kto má Google konto. Ako pre fyzické , tak aj pre právnické osoby. Aj keď sa vlastne právnické osoby nemôžu nijako špeciálne zaregistrovať.

História

Google Analytics, pôvodným menom Urchin On Demand, vytvorila spoločnosť Urchin software. Postupným vývojom spoločnosti od roku 1995 dospeli k výslednému produktu na sledovanie a monitorovanie internetových uživateľov. V roku 2004 softvér prezentovali spoločnosti Google za účelom partnerstva a už v apríli 2005 bola celá spoločnosť Urchin software pohltená spoločnosťou Google. Produkt  bol následne brandovaný na Google Analytics a uvoľnený k voľnému použitiu. Veľká nevýhoda produktu bolá tá, že aplikácia analytického nástroja do kódu spomaľovala načítanie stránky. Tento problém odpadol vydaním asynchrónnej verzie Google Analytics kódu. O kvalite Google Analytics svedčí aj to, že až 57% TOP 10 000 internetových stránok na svete využáva Google Analytics k monitorovaniu svojich návštevníkov. Celosvetovo z jednej miliardy internetových stránok až 49,95% využíva Google Analytics (podľa Alexa.com)

Komu slúži Google Analytics

Služba Google Analytics slúži webmasterom, internetovým marketérom, zadávateľom reklamy a vlastne všetkým zainteresovaným subjektom, ktorí pôsobia na internete. Google Analytics slúži k detailnému monitorovaniu návštevníkov internetových stránok. Z dôvodu, že kód využíva technológiu Javascript, je monitorovanie návštevníkov obmedzené iba pre tých, ktorí majú povolenú túto technológiu. Odhadom túto skupinu tvorí 95% internetových uživateľov. Ďalšie obmedzenie vyplýva z možnosti blokovania tejto technológie.

Pomocou Google Analytics dokážeme monitorovať

  1. internetové stránky
  2. internetové odkazy v akýchkoľvej offline dokumentoch (PDF, MS Word, PowerPointové prezentácie, aplikácie a pod.)
  3. internetové odkazy v emailoch – emailový marketing
  4. FLASH aplikáci, reklamné bannery, dokumenty
  5. reklamné kampane

Čo všetko môžeme monitorovať

  1. internetových uživateľov
    • odkiaľ prišli (priamo, cez vyhľadávače alebo z iných internetových stránok)
    • aký internetový prehliadač použili
    • rozlíšenie obrazovky
    • zapnuté technológie (FLASH, Java)
    • opakovaný vs. nový
    • geografická poloha
    • iné
  2. obsah internetovej stránky
    • exit stránky
    • Bounce rate – pomer návštev iba jednej stránky
    • najnavštevovanejší obsah
    • iné
  3. ciele na stránke
  4. kľúčové slová
  5. KPI a ROI reklamných kampaní
  6. SEO optimalizovanie internetových stránok
  7. a pod

Ako prebieha zbieranie dát

Celé zbieranie dát zabezpečuje Javascript, pomocou ktorého sa zozbierajú potrebné dáta, ktoré sa odošlú do systému Google Analytics na spracovanie. V minulosti spracovanie údajov trvalo deň až niekoľko dní. Potom sa časové spracovanie posunulo od 12 hodín do maximálne jedného dňa a teraz sú dáta k dispozícií do pár minút.

Pozn.
Google Analytics zvyčajne zobrazuje iba dáta maximálne do predchádzajúceho dňa. Pomocou kliknutia na kalendár, kde si dokážeme zvoliť časový úsek, zo ktorý požadujeme zobraziť dáta, si môžeme vybrať aj aktuálny deň.

Všetky takto zozbierané dáta sa pomocou Javascriptu skonsolidujú do jedného odkazu a pomocou fiktívneho internetového obrázka “_utm.gif” sa odošlú na server Google Analytics. Príklad fiktívneho obrázka s konsolidovanými údajmi:

http://www.google-analytics.com/__utm.gif?utmwv=4&utmn=769876874&utmhn=example.com&utmcs=ISO-8859-1&utmsr=1280x1024&utmsc=32-bit&utmul=en-us&utmje=1&utmfl=9.0%20%20r115&utmcn=1&utmdt=GATC012%20setting%20variables&utmhid=2059107202&utmr=0&utmp=/auto/GATC012.html?utm_source=www.gatc012.org&utm_campaign=campaign+gatc012&utm_term=keywords+gatc012&utm_content=content+gatc012&utm_medium=medium+gatc012&utmac=UA-30138-1&utmcc=__utma%3D97315849.1774621898.1207701397.1207701397.1207701397.1%3B...

Nabudúce sa pozrieme ako funguje fiktívny obrázok _utm.gif a následne monitorovanie reklamných kampaní (PPC, bannerové, emailové, virálne, a pod.)

Tento obsah bol zaradený v Google, Google Analytics a označkovaný ako , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

5 odpovedí na .: Google Analytics náš každodenný I. – všeobecný popis

  1. Spätné upozornenie: Filtre v analytickom nástroji Google Analytics | Avilu Blog

  2. Spätné upozornenie: Google Analytics náš každodenný II. - _utm.gif | Avilu Blog

  3. Spätné upozornenie: Google Analytics náš každodenný III. – popis _utm.gif | Avilu Blog

  4. Spätné upozornenie: Filtry v analytickém nástroji Google Analytics | Avila Blog | Doručení / doruceni.cz

  5. Spätné upozornenie: Google Analytics - na čo to vlastne je? | Avilu Blog

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>